در قسمتی از کارتون شیرشاه وقتی شخصیت اصلی داستان به زمین می افتد، ابری در آسمان تشکیل می شود که اگر به آن دقت کنید واژه نامناسبی برای کودکان می بینید.

دیزنی لند چطور شکل گرفت؟ / شلیک غیرمستقیم دیزنی لند به عقاید و افکار کودکان

به گزارش قدس آنلاین، والت دیزنی یکی از شرکت های تولید محتوای محبوب بین کودکان است. شرکتی که به آسانی ذهن کودکان جهان را هدف گرفته و سعی در القای تفکرات ضد اجتماعی و ضد دینی در ذهن آن ها دارد. در چند سال اخیر خانواده های بسیاری در سراسر جهان نسبت به انیمیشن های دیزنی اعتراض کردند و حتی اکران آن ها در بعضی از کشورها مثل مالزی و امارات نیز ممنوع شد.

نمی خواهیم از نقش موثر والت دیزنی، موسس کمپانی دیزنی در ترویج صنعت انیمیشن جهان غافل شویم، اما باید ذکر کنیم کمپانی دیزنی آنطور که باید به رسالت و وظیفه خود عمل نکرد و این روزها به بحرانی جدی برای خانواده ها تبدیل شده است.

والت دیزنی که بود؟

امروز سالروز تولد والت دیزنی است، فردی که در خانواده ای روستایی بزرگ شد و از همان کودکی عاشق نقاشی بود. اما به دلیل مشکلات مالی آن را رها کرد و به روزنامه فروشی رو آورد. والت در ۱۶ سالگی ترک تحصیل کرد و با شروع جنگ جهانی اول به ارتش و صلیب سرخ پیوست. بعد از جنگ مشغول به کار تبلیغات تلویزیونی شد. پس از مدتی هم تصمیم گرفت شرکتی با نام خود تاسیس کند که در آن به تولید انیمیشن بپردازد.

دیزنی لند چطور شکل گرفت؟ / شلیک غیرمستقیم دیزنی لند به عقاید و افکار کودکان

گسترش قلمرو دیزنی

دیزنی با فردی به نام اوب ایورکز در سال ۱۹۲۳ به هالیود رفت و اینجا بود که بزرگ ترین شرکت رسانه ای جهان با عنوان «استدیوی کارتون برادران دیزنی» تاسیس شد. شرکت دیزنی تا سال ۱۹۵۵ فقط روی کارتون کار می کرد. از اولین شخصیت کارتونی دیزنی در سال ۱۹۲۸ رونمایی شد و نام او را میکی موس گذاشتند. دیزنی در ۱۹۳۷ نخستین فیلم بلند پویانمای خود به نام «سپیدبرفی» را ساخت. همچنین در همان سال کارگاهی فراهم کرد که در آن پویانماگران را آموزش می‌داد.

در نهایت پس از سال‌ها تلاش در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵ دیزنی‌لند را گشود. این شرکت امروزه مالک ۱۴ شهربازی، شمار زیادی شبکه تلویزیونی از جمله ای‌بی‌سی، شبکه دیزنی، ای‌اس‌پی‌ان و ای‌بی‌سی خانوادگی و شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه والت دیزنی پیکچرز، پیکسار، مارول اینترتینمنت، لوکاس فیلم و هیولو است. در سال ۱۹۸۴ با مرگ والت دیزنی، مایکل ایزنر یهودی (Michael Eisner) ریاست شرکت دیزنی را بر عهده گرفت. در این دوران جدید فروش و سود شرکت دیزنی افزایشی ناگهانی یافت و بار دیگر به قله جهانی صنعت سرگرمی و البته پولسازی برای القای افکار به کودکان بازگشت.

میکی موس و جری نماد یهودیت هستند؟

طبق نظر کارشناسان «میکی موس»، اولین شخصیت کمپانی دیزنی نمادی از فرد یهودی تنها و بی کس است که دائم از سمت رقیبان تهدید می شود؛ اما با زیرکی خود، بر دشمنان پیروز می شود! یا شخصیت جری موشه که در تمام قسمت های تام و جری با فریب و زیرکی بر گربه نادان پیروز می شود. برخی هدف به تصویر کشیدن چنین چیزی را القای حس اعتماد به نفس به یهودیان می دانند. در فرهنگ یهودی موش معنا و ارزش ویژه ای دارد. گویا آلمان های نازی در جنگ های جهانی یهودیا را موش کثیف می خواندند. همچنین ممکن است با نشان دادن چنین مفاهیمی ذهن کودک دغل باز و فریب کارانه رشد کند.

دیزنی لند چطور شکل گرفت؟ / شلیک غیرمستقیم دیزنی لند به عقاید و افکار کودکان

دیزنی و حمایت از هم جنس گرایان

همین چند وقت پیش بود که جمعی از مادران دغدغه مند آمریکایی نسبت به سکانسی در انیمیشن «اسباب بازی های ۴» کمپین اعتراضی راه انداختند و این انیمیشن را تحریم کردند. بنا به اطلاعات انجمن خانواده آمریکا انیمیشن های دیزنی از ابتدا دارای مفاهیم حمایتی همجنس گرایانه بوده؛ اما در سال های اخیر مشهودتر شده است. همچنین شرکت دیزنی یکی از بزرگترین حامیانه همجنس‌بازی در حوزه برنامه‌های تلویزیونی است «رابرت دی. ویلیامز»، رئیس گروه کارکنان همجنس‌باز دیزنی، در سال ۱۹۹۷ گفته بود که حدود ۴۰ درصد از کارکنان این شرکت همجنس‌باز هستند.

رئیس بخش سرگرمی کانال دیزنی هم در سال ۲۰۰۸ در مورد مسئله همجنس‌بازی گفت: «شخصیت‌هایی در کانال دیزنی وجود دارند که به نظر من مردم فکر خواهند کرد همجنس‌باز هستند. تفسیر این موضوع بر عهده خود خوانندگان است.» با خواندن این صحبت ها به وضوح پی به عادی سازی و ترویج همجنس گرایی در جهان توسط کمپانی دیزنی می بریم.

رسیدن به هدف با پیام رسانی غیر مستقیم

دیزنی در این سال ها مفاهیم غلط بسیاری را در ذهن کودکان ایجاد کرد. برای مثال همیشه دختران را منتظر شاهزاده ای نشان می داد، پسران را ناجی صرف می خواند و غیره در کنار این موارد در تمام انیمیشن های خود سعی داشت مفاهیمی را به صورت زیرآستانه در ضمیر ناخودآگاه مخاطب جایگذاری کند. پیام‌رسانی زیرآستانه یا ناخودآگاه نوعی روش تبلیغاتی است بدین صورت که پیامی را داخل محتوای یک تصویر یا عکس جاسازی می‌کنند و شما متوجه آن نمی‌شوید؛ اما این پیام به صورت خودکار در ناخودآگاه شما نقش می‌بندد.

در سال ۱۹۹۵ گروهی به نام «اتحادیه زندگی آمریکا» مستنداتی را ارائه کرد که نشان می‌داد بسیاری از انیمشین‌هایی که این شرکت برای کودکان ساخته، از جمله رهاکنندگان، پری کوچک و شیرشاه حاوی پیام های زیر آستانه‌ای جنسی بوده است. برای مثال در قسمتی از کارتون شیرشاه وقتی شخصیت اصلی داستان به زمین می افتد، ابری در آسمان تشکیل می شود که اگر به آن دقت کنید واژه نامناسبی برای کودکان می بینید.

دیزنی لند چطور شکل گرفت؟ / شلیک غیرمستقیم دیزنی لند به عقاید و افکار کودکان

خبرنگار: لیلا نوعی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.